5 КЛАС
Завдання 1. Побудуйте розповідь про роль форм ввічливості в спілкуванні людей, використовуючи елементи діалогічного та монологічного мовлення. Використайте подані нижче слова.
Формули привітання й побажання: Добридень! Доброго дня! Доброго ранку! Доброго вечора! Здрастуйте! Ласкаво просимо! Вітаю! Привіт! Здорові були! Доброго здоров'я! З приїздом вас! Поздоровляю вас! Зі святом вас! Щасливих вам свят! На здоров'я! Наше щире вітання!
Формули прощання: До побачення! До наступної зустрічі! Прощавайте! Будьте здорові! На добраніч! На все добре! Усього найкращого! Бувайте! Щасливо! Щасливої дороги! Вітайте ваших рідних!
Завдання 2. Поясніть своїм друзям матеріал про види
мовленнєвої діяльності, беручи за основу пропоновані вирази.
Вітатися при зустрічі, привітати
листівкою або телеграмою, написати твір, слухати виступ однокласника, читати
книгу вголос, пояснювати правило товаришам, говорити по телефону, слухати
концерт класичної музики, записувати цікаві висловлювання, розповідати історію,
слухати казку, прочитати цікаву історію.
Завдання 3. Уявіть ситуацію: ви познайомилися влітку з
другом, який живе в іншому місті. Напишіть йому листа про своє місто чи село,
сім'ю, друзів. Визначте вид мовлення в цій ситуації. Чи буде це діалогічне
мовлення?
Завдання 4. Уявіть себе в ролі редактора. Прочитайте
твір учениці, визначте в ньому тему та основну думку. Чи є в ньому мовленнєві
помилки й недоліки? Виправте їх так, як ви вважаєте за потрібне.
З
Днем учителя!
До дня вчителя ми своїх учителів вітаємо квітами. Кожен учень приносить букет із квітів. Тому квітів буває дуже багато.
Одного разу наша вчителька Марія Степанівна доручила нам привітати квітами колишню вчительку, яка живе близько школи. Виявилося, що наші учні знають багатьох учителів-пенсіонерів і теж захотіли їх привітати квітами. Скільки радості квітами ми принесли вчителям!
Завдання 5. Уявіть ситуацію: Сашко щоденно відвідує заняття спортивної секції. Увечері він дуже втомлюється. Подумайте, чи корисним є заняття спортом для людини. Напишіть твір-роздум «Спорт у житті кожного», обґрунтовуючи свою думку. При створенні висловлювання використайте наведені словосполучення.
Фізична культура, ранкова гімнастика, щоденні тренування, випадкові травми, зміцнення фізичних сил, корисно для організму, загартовування сили волі.
Завдання 6. Улітку ви відпочивали в таборі (в селі, санаторії...). Чи спілкувалися ви з однокласниками? Розкажіть про умови спілкування — ви з ними розмовляли при зустрічі, по телефону чи їм писали? Чому?
Завдання 7.
Ви прийшли по книгу в бібліотеку. Охарактеризуйте умови спілкування: з ким і
навіщо ви спілкуєтесь, яким чином передаєте мовлення, як його сприймає адресат,
яка причина спілкування?
Завдання 8. Уявіть собі, що в неділю ваш клас іде до
краєзнавчого музею. Вам потрібно: а) оголосити про екскурсію на виховній
годині, б) сказати про неї своїм батькам. У якому випадку ви використаєте
розмовний стиль, а у якому звернетесь до іншого стилю мовлення? Чим
відрізняються висловлювання? Складіть обидва тексти.
Завдання 9. Яким типом мовлення ви користуєтеся, розповідаючи про те, що ви робили у вихідний день? Чому ви вибрали саме цей тип мовлення? Складіть розповідь.
Завдання 10. Охарактеризуйте мовленнєву ситуацію. Якого
типу та стилю мовлення цей фрагмент тексту? Які мовленнєві засоби використані в
ньому для передачі авторського бачення бурульки?
Вийшов з хати Юрко й побачив
велику крижану бурульку. Вона звисала з даху. Зійшло сонце, і бурулька
заблищала різнобарвними вогниками — синім, рожевим, червоним, блакитним,
жовтим... Юрко стоїть, затамувавши подих від здивування. Красива бурулька, мов
райдуга. На даху біля бурульки сіли горобці та й цвірінькають. Вони теж
милуються бурулькою-райдугою.
(В. Сухомлинський)
Завдання 11. Продовжіть один з початків тексту. Для цього уявіть зображений об'єкт. Початки можуть бути такими:
а) Це просто чудовий ляльковий
будиночок (іграшковий автомобіль)!..
б) Я розплющив очі. Біля мене на стільці
лежав новенький телефон...
в) Я почув шум у коридорі. Коли вийшов туди, мене привітно зустрів маленький песик...
Завдання 12. Напишіть листа своєму другові з іншого міста чи села про те, як ви провели літні канікули. Який стиль мовлення потрібно використати?
Завдання 13. Уявіть, що вам подарували песика (кота, папугу і т.п.) Напишіть про це в листі своєму другові. Опишіть зовнішність, характер та звички тварини. Який стиль та тип мовлення треба використати? Напишіть текст.
Завдання 14. Ознайомтесь з невеличкою замальовкою «Як я одного разу допомагав бабусі забивати гвіздок». Удоскональте текст. Для цього зробіть з нього художню розповідь, показуючи дії детальніше. Виберіть для опису дій необхідні форми, використайте характеристики дій, які б допомогли яскравіше показати, як усе відбувалось. Вирішіть, від якої особи ви будете писати: від першої чи третьої.
Улітку я гостював у бабусі. Вона попросила мене повісити на кухні поличку для квітів. Я вибрав місце для полички. Потім ударив молотком по гвіздку, але промахнувся й улучив по пальцю.
Завдання 15. Ви, звичайно, читали казку «Мудра дівчина»
і добре її пам'ятаєте. Уявіть собі, що ви її розповіли малюкам, а вони не
зрозуміли, чому дівчину назвали мудрою. Як ви їм це поясните? Яким типом
мовлення ви скористаєтесь? Чому?
Завдання
16. Продумайте теми: «Якою, на
мою думку, повинна бути школа й чому», «Який урок я найбільше люблю й чому»,
«Мій улюблений день тижня». Тексти якого типу мовлення (чи типів) слід
використати для розкриття цих тем? Виберіть одну з них, за якою ви могли б
написати твір-роздум. Вирішіть, якими будуть тези, аргументи, приклади, висновок,
які типи мовлення ви використаєте в процесі доказу. Напишіть твір.
Завдання 17. Напевне, вам доводилося кому-небудь розповідати про себе, свої справи, навчання. Коли, де це було? Опишіть ці ситуації. Яку форму мовлення (усну чи письмову), який стиль та тип мовлення ви використали? Чому?
Завдання 18. Прочитайте твір-розповідь. Спробуйте
продовжити його, використовуючи факти з життя, власні спостережень за
навколишнім середовищем. Згадайте ситуації з вашого життя, коли потрібно
економити воду, слідкувати за чистотою водойм.
Ось вона, крапля води. Яка маленька! Та
уявімо, що вона вміє говорити. Скільки цікавого вона розповіла б нам. І,
можливо, розповідаючи, гордовито промовила б: — Нехай мої краплинки невеличкі,
та спритні вони і ловкі. З ними я можу обійти всю Землю, скрізь побувати, всіх
понапувати. Я дуже поважна особа. Хоч і непоказна. Не обійтися без мене. Якби
не я, не зеленіли б трави, не прикрашали б землю квіти, не було б і дерев, не
співали б у їхніх вітах пташки. До речі, без мене взагалі не було б ні птахів,
ні тварин, ба навіть людей. Наймудріші вчені знають, що без води не було б
життя. І не забувайте, що з таких крихіток, як мої крапельки, утворилися моря і
океани. Адже навіть найбільший океан - то лише скупчення численної кількості
малесеньких крапель води...
(П.
Утевська)
Завдання 19. Уявіть, що вам прийшов лист від хлопчика
чи дівчинки іншої країни, у якому він (вона) просять розповісти вас про себе,
своїх друзів, ваші захоплення. Продумайте такий лист та напишіть його у формі
розповіді. Пам'ятайте, що лист потрібно написати так, щоб адресатові було
цікаво його читати. Вибирайте теми, які зацікавили б вас обох.
Завдання 20. Прочитайте оповідання. Чи має рацію
хлопчик? Чому? Мабуть, і у вашому житті траплялися подібні випадки. Опишіть
один з них, назвавши його «Присвоєна похвала». Який стиль та тип мовлення слід
використати?
Айстри
Побачив Сергійко у дворі сестру Юлю і
одразу до неї.
—
Дивись, які насінинки,— і розтулив кулак. — 3 них айстри будуть. Дядько Семен
дав.
—
Дай мені, — попросила Юля.
—
Не дам, я сам посаджу.
Дуже хотілося Юлі виростити свої квіти.
Вона вже давно про це мріяла.
—
Хочеш, — запропонувала вона братові, — бери за них мої кольорові олівці.
Повагався
трохи Сергійко і згодився: виміняв олівці на чотири насінинки, а решту
собі
залишив.
Посадила Юля насінинки в горщик. Щодня
поливала. А як з'явилися стебельця —
горщик
на балконі поставила, щоб і сонце пестило квіти, і дощик напував. Чудові в неї
виросли
айстри! А Сергійкові насінинки так і залишилися лежати в коробочці.
Прийшли
якось до мами гості та й кажуть:
—
Гарні які у вас квіти! Де ви їх дістали?
Почервоніла
Юля від похвали і зніяковіло усміхається. А тут Сергійко де не візьмись:
—
Це мої айстри.
—
Як це твої? — здивувалась Юля.
—
А я ж тобі насінинки дав! Пам'ятаєш?
—
Так то ж насінинки, а не квіти,
—
Ну то й що?! Значить, і квіти мої. Так чи не так?
(О.
Буцень)
Завдання 21. Назвіть прислів'я, у яких правильність висловленого часто підтверджується життям. Використайте одне з них для розповіді про випадок із свого життя. Подумайте, як побудувати розповідь, коли використати прислів'я — на початку чи в кінці, як назвати історію. Після написання тексту ще раз його прочитайте, попрацюйте над його удосконаленням. Чи повністю прислів'я відповідає змістові твору? Чи відображена основна думка у вашому тексті?
Завдання 22. Прочитайте текст і подумайте, чи заслуговує похвали Настуся. Аргументуйте відповідь. Розкажіть про подібний випадок з вашого життя чи ваших друзів, назвавши його «Заслужена похвала (оцінка, винагорода та ін.)» Після розповіді подумайте, як би ви вдосконалили сказане: які недоліки слід усунути, чи відповідає назва змісту, які слова неправильно вжито.
Чергова
Настуся
Сьогодні Настуся прийшла в дитячий садок
раніше, ніж завжди. Адже вона —
чергова.
Прийшла і відразу спитала Марію Петрівну:
—
А що мені робити?
А
Марія Петрівна й каже:
—
Візьми ганчірку, витри листочки фікуса. Знаєш, як це робити?
—
Знаю, знаю, — відповіла Настуся.
Взяла
вона ганчірку і почала обережно витирати листочки. А Юрась підійшов до
Настусі
й каже:
—
Хочеш, я тобі допоможу?.. Я поллю квіти. Приніс води і почав поливати квіти.
—
Не лий так багато, бо потече, — каже йому Настуся. А Юрась знову приніс
повну
кружку і все поливає. Аж поки й справді не потекло.
—
Що ж ти накоїв? — захвилювалась Настуся. — Гляди, яка калюжа на підвіконні.
От
я зараз розкажу Марії Петрівні.
—
Та я... я не знав, що вони протікають, — виправдовувався Юрась.
Але
Настуся й слухати його не стала, побігла шукати виховательку...
Увійшли
Настуся з вихователькою до кімнати. Бачать: коло вікна стоїть Юрась,
червоний,
насуплений. Глянула на нього Марія Петрівна, а він ще більше зашарівся, бо
зрозумів,
що вчинив шкоду. Мабуть, соромно йому. А обік нього стоїть Женя і витирає
ганчіркою
підвіконня.
—
Молодець, Женю, так і треба робити, — каже Марія Петрівна.
Дивується
Настуся: чому це хвалять Женю, а не її? Адже вона перша помітила, що
Юрась
калюжу на вікні зробив...
(О. Буцень)
Завдання 23. Чи є у вашому житті вчинок, який би ви назвали добрим? Чому його так можна назвати? Уявіть, що вам потрібно на прикладах пояснити меншим школярам про добрі справи. Розкажіть про свій вчинок, побудувавши текст. Можна використати такий початок: «У кожного в житті бувають ситуації, коли він намагається показати себе з кращого боку. Одного разу мені довелось...»
Завдання 24. Перед вами початок відомої казки. Які ознаки творів цього жанру ви могли б назвати? Який тип мовлення використано в уривку? Уявіть, що вам потрібно зацікавити малят новою казкою. Використовуючи поданий початок, напишіть своє продовження. Враховуйте всі особливості жанру казки.
Колобок
Жили собі дід та баба, та такі убогі, що
нічого в них нема От раз дожились уже до
того,
що не стало в них і хліба — їсти нічого. Дід і каже:
—
Бабусю! Піди в хижку, назмітай у засіці борошенця та спечи мені колобок.
От баба так і зробила: витопила в печі,
замісила яйцями борошно, що назмітала,
спекла
колобок і поклала на вікні, щоб простиг. А він з вікна — та на призьбу, а з
призьби
—
та на землю та й побіг дорогою...
Завдання 25. Спробуйте придумати для малят казку за однією з поданих назв: «Пригоди першокласника на Місяці», «Чому собака не любить кішку?», «Чому кіт умивається після сніданку?» Складену казку запишіть, потім перечитайте, вдосконалюючи текст.
6 КЛАС
Завдання 1. У вашому класі є, мабуть, учні, котрі
погано навчаються. Як ви гадаєте, що заважає їм добре вчитися? Напишіть про це
замітку в шкільну газету у вигляді твору-роздуму. Який стиль мовлення слід
використати?
Завдання 2. Уявіть, що ваш пес (кіт, папуга та ін.)
пропав. Ви його дуже хочете знайти. Для цього потрібно написати оголошення,
зазначивши прикмети тварини. Продумайте та напишіть оголошення.
Завдання 3. Кореспондент
журналу «Охорона природи» запитав учнів однієї зі шкіл: « Чи можете ви себе
назвати захисниками природи?» Що б ви відповіли, якби він звернувся до вас?
Побудуйте відповідь у формі замітки в журнал. До неї можете додати розповідь
про випадок з життя, свої роздуми про те, кого можна вважати другом та захисником
природи.
Завдання 4. Уявіть, що ви екскурсовод музею й проводите екскурсію. Побудуйте розповідь, беручи за зразок наведений нижче текст. У якому стилі він написаний? Які особливості цього стилю? Врахуйте їх при побудові вашої розповіді.
Найвеличніший ансамбль мозаїчного та
фрескового живопису було створено у київському Софійському соборі. За
урочистістю, монументальним розмахом він не мав собі рівних не лише в історії
давньоруського живопису, а й у світовому мистецтві тієї доби.
Внутрішнє оздоблення Софійського собору
відзначалося пишністю. Мерехтливе сяюче тло золотих мозаїк, чисті й прозорі
кольори фрескового живопису створювали урочисте враження. У центрі собору, в
куполі — мозаїчне зображення Христа. У простінках між вікнами барабана нерухомо
застигли постаті так званих дванадцяти апостолів — учнів і послідовників
Христа. На парусах склепінь — постаті чотирьох євангелистів, які були
проповідниками християнського вчення.
У вівтарній абсиді — велика постать матері
Христа — Марії з піднятими руками в молитовній позі, таке зображення Богоматері
називається Оранта-заступниця. Складки її одягу ніби світяться, виблискують
багатьма відтінками синього, і золотавого, пурпурового, білого кольорів. Багатобарвні
мозаїки створюють незабутнє враження. Образ Марії-Оранти у давні часи був
особливо популярним. Русичам, які щойно прийняли християнство, Оранта
нагадувала язичницьку Велику богиню — матір Землі. До неї зверталися в часи
стихійного лиха та ворожих нападів. Її звали ще «Непорушною стіною».
Софійські мозаїки надзвичайно виразні.
Райдуга смальт спалахує насиченими тонами, які мерехтять на золотому тлі.
Палітра мозаїк налічує десятки відтінків кожного кольору, створює цілу симфонію
багатоколірного звучання.
У візантійських та давньоруських храмах
зображення мали умовний площинний характер. Образи святих виступали як
ілюстрація уявної ідеї, а не правдивої події. Але в Софійському соборі
зустрічаються не тільки зображення релігійного змісту а й надзвичайно цікаві
світські сюжети. Так, у соборі було зображено засновника собору — Ярослава
Мудрого і його родини. Збереглася лише композиція на південній стіні, де зображені
дочки Ярослава: Анна (дружина французького короля), Єлизавета (норвезька королева),
Анастасія (угорська королева). Кожна з них має індивідуальні риси. На протилежній
стіні були зображені сини Ярослава.
(Уривок
із книги «Українське мистецтво»)
Завдання 5. Прочитайте текст і уявіть зображену в
ньому картину. Спробуйте зробити уривок виразнішим, дібравши дієслова та
прикметники, які допомогли б «намалювати» уявну картину.
Недалеко біля річки стоїть будинок. Біля нього — сад. Зліва ростуть яблуні, справа - груші. Перед будинком кущі смородини, а за будинком — вишні та черешні. У саду є альтанка. Біля межі ростуть кущі калини. Будинок чисто вибілений, з пофарбованими вікнами.
Завдання 6. Чи вам доводилося з друзями будувати
снігову фортецю або просто блукати зимовим лісом? Зробіть художній опис на одну
з тем: «Наша снігова фортеця», «Поляна в лісі», «Тиша зимового лісу».
Поміркуйте, які предмети покажете, які засоби мовлення виберете, як побудуєте
речення. Після написання перевірте текст: чи є в ньому недоречні повтори, чи
виконані вимоги до висловлювання.
Завдання 7. Пригадайте, якою святковою буває кімната в
новорічний вечір. Згадайте, які предмети роблять її сяючою. Продовжіть
запропонований опис. Яким стилем ви скористаєтесь? Які його особливості?
Врахуйте їх при побудові тексту типу опису.
Ми довго чекали приходу Нового року. Цього
дня нас не пускали до кімнати, де готувався святковий вечір. Ми чекали з
нетерпінням, коли відчиняться двері. Аж ось, нарешті! Ми зупинились вражені на
порозі...
Немає коментарів:
Дописати коментар